عدالت
حضرت زهرا سلام الله عليها:
“خداوند عدالت را براى آرامش دلها واجب كرد”
علل الشرايع، ج1 ،ص448،ح2
حضرت زهرا سلام الله عليها:
“خداوند عدالت را براى آرامش دلها واجب كرد”
علل الشرايع، ج1 ،ص448،ح2
تو را فاطمه می خوانم، ای بریده از تمام بدی ها که وجودت آیینه ای است پاک شده از زنگارهای غبار!
تو را زهرا می گویم، که خورشیدوار، بر وسیع ترین افقِ آسمان، می درخشی، بی آن که غروبی برای تو باشد.
تو را مبارکه می سرایم، که آوازه ی برکت و کرامتت، موج وار، اقیانوسِ هفت آسمان را به تلاطم می آورد.
تو را راضیه می خوانم، که میان موج مصیبت ها و سختی ها، ایستادی و قایق زندگی ات همواره بر راستای رضای پروردگارت حرکت کرد.
مرضیه می گویمت بانو! که زیستنِ تو، سکوت و سخن تو، ایستادن و نشستن تو، همه همان بود که خدایت خواسته بود.
تو را طاهره می نامم، که ناب تر از شبنم های صبحگاهی بر گلبرگ تاریخ نشسته ای و پاک تر از همه ی بوستان های بهشت و زلال تر از کوثری.
شهادت بانوى دو عالم فاطمه الزهراء(س) تسليت باد
خدا مرا به واسطه همان يك نماز بخشيد
حضرت آيت الله العظمی نجفی مرعشی میفرمودند: در قم شيخي بود معروف به شيخ ارده شيره جهت معروف شدنش اين نام آن بود كه او به ارده شيره بسيار علاقه داشت و حتی كتابی در وصف ارده شيره نوشته بود. آدم فقيری بود خانه و منزلي نداشت. در حقيقت تارك دنيا بود، يك شب در زمستان در ميان مقبره ميرزای قمی در قبرستان شيخان خوابيد صبح برای نماز بلند شد ديد برف زيادی آمده پشت در را گرفته، شيخ هر كاري كرد در باز نشد، ماند در ميان مقبره از طرفی وسيله وضو حتي وسيله تيمم هم نبود چون مقبره با گچ و سيمان و ساير مصالح ساختمانی پوشيده شده بود نزديك طلوع آفتاب شد ديد نمازش قضا میشود با همان حال بدون وضو و تيمم صحيح نماز را خواند بعد از نماز رو كرد به طرف آسمان و دستها را بلند نموده به شوخی به خداوند عرض كرد: خدايا! تا به حال تو به من هر چه دادی من چيزی نگفتم و قبول كردم گاهی نان و ارده شيره دادی شكر كردم، گاهی هم نان دادي و اصلا خورش ندادی باز هم قبول كردم خدايا تو هم امروز اين يك نماز بیطهارت را از من قبول كن و مرا مواخذه مكن.
ناقل فرمود بعد از وفات شيخ يكي از دوستان صالحش او را در خواب ديد پرسيد: خداوند با تو چگونه رفتار كرد؟ گفته بود: خدا مرا به واسطه همان يك نماز بخشيد.
(نماز اول وقت، رجايي خراساني ص ۱۹۰)
مهریــہام یک جلـــد قرآن بود و سہ تا صلواتـــــ!!
عقدمان خیلے ســاده بود، یک ماه بعد هم عروسے کردیم.
دو سه روز رفتیم مشھـــد پابوس امام رضـا علیه السلام…
بار اولے که رفتیم حـــرم ،حسین نگاهی به من کرد و گفت: “خانـــوم، یه دعایی بکنم شما آمین بگی
خندیدم!
- تا چـہ دعایـے باشہ؟
- حالا تو کارت نباشہ.
- خب هر چـے شما بگید.
دستهایش را گرفـت سمـت آسمـــان!
رو به گنبــد طلاےامام رضا علیـہ السلام!
“اللـہم ارزقنا توفیق الشـہـادة فـے سبیلک"
و من …….
#شهید_حسین_محمد_علیپور
#به_روایت_همسر_شهید
#آیین_همسرداری_فاطمی
قسمت #پنجم
تحمل مشکلات و سختیها
همسرانی که امور رفاهی فراوانی به شوهران خود تحمیل میکنند،
غافلند از اینکه تواناییهای انسان حد و مرزی دارد و اگر شخص نتوانست از راه مشروع توقعات همسرش را برآورده کند به ناگزیر از راه های نامشروع آنها را تامین مینماید و چه خسارتی از این بزرگتر که زن با توقعات نابجای خود، پای اموال شبهناک و حرام را به خانه خود باز نماید.
البته، فلسفه این ساده زیستی را در حکایت زیر به خوبی میتوان دریافت:
《سلمان فارسی میگوید: روزی حضرت زهرا(علیها السلام) را دیدم که چادری وصله دار و ساده بر سر دارد. در شگفتی ماندم و گفتم: عجبا دختران پادشاه ایران و قیصر روم بر کرسی های طلایی مینشینند و پارچه های زرین به تن میکنند، و این دختر رسول خداست که نه چادرهای گران قیمت بر سردارد و نه لباسهای زیبا!
حضرت فاطمه علیها السلام پاسخ داد: 《ای سلمان! خداوند بزرگ، لباسهای زرین و تختهای طلایی را برای ما در روز قیامت ذخیره کرده است》
منبع: بحارالانوار، ج 8
فاصله بین فاطمیه اول و دوم بهنه خوبی برای مرور بر
#آیین_همسرداری_فاطمی
قسمت #چهارم
رعایت ادب و احترام نسبت به همسر
در روایتی آمده است آن حضرت ملاک و معیار ارزشمندی انسان را در مهربانی با همسر و نرمی با دیگران ذکر کرده است:
«بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر باشد و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با زنان خود مهربان و بخشنده است»
حضرت زهرا.س آنگاه که میخواهد شدت علاقه و وفاداری خود را به شوهر مظلومش ابراز نماید میفرماید:
《علیجان! جانم فدای تو، و جان و روح من سپر بلاهای جان تو، ای اباالحسن! همواره با تو خواهم بود، اگر تو در خیر و نیکی به سر میبری با تو خواهم زیست و یا اگر در سختی و بلاها گرفتار شدی باز هم با تو خواهم بود»
به خلاف عشقهای ظاهری و دروغین، که تنها در هنگام عافیت و شادی ابراز میشود، نه در هنگام مشکلات و ناراحتیها.
منبع:
نهج الحیاه ص ۱۵۷و ۱۴۷
فاصله بین فاطمیه اول و دوم بهانه خوبے براي مرور بر
#آیین_همسرداری_فاطمی
قسمت #سوم
اظهار محبت
فاطمه(س)، در مقام اظهار محبت و علاقه به امام علی(ع) فرمود:
《روحی لروحکَ الفدا و نفسی لنفسکَ الوقاء یا اباالحسن؛
علی جان، روح من فدای روح تو و جان من سپر بلاهای جان تو》
منبع:
حائری مازندرانی، مهدی، کوکب الدری، ج1، ص 196.
گام به گام با #آیین_همسرداری_فاطمی
قسمت دوم
تقسیم کار در زندگی
یکی از عوامل شادابی و تکامل خانوادهها تعیین حدود مسئولیت افراد در خانواده است.
البته، تعیین این مسئولیتها بنا بر شایستگی ها و توانمندیهایی است که خداوند در انسان به ودیعه نهاده است.
با تقسیم کار، عدالت اجتماعی در محیط خانواده سعادت میآفریند و زن را از دخالت در اموری که سزاوار نیست باز میدارد.
《روشن است در مواردی خروج زن از خانه ضرورت پیدا میکند. مثل مواردی که آن بانوی بزرگوار برای دفاع از حقوق غصب شده خود و شوهرش به مسجد یا دارالخلافه رفت و یا امور ضروری دیگر و . . . ، و آنچه از آن مذمت شد، بیرون رفتنهای غیر ضروری دختران و زنان است که قطعا پیامدهای ناگواری به دنبال خواهد داشت.
امام باقر«علیه السلام» فرمود:
《حضرت فاطمه(علیها السلام) کارهای منزل را با حضرت علی (علیه السلام) اینگونه تقسیم کردند: خمیر کردن رد و تمیز کردن و جارو زدن منزل به عهده فاطمه باشد و کارهای بیرون منزل از قبیل جمع آوری هیزم و مواد اولیه غذایی را علی(علیه السلام) انجام دهد》
در این باره امام صادق علیه السلام فرمود:
«این تقسیم کار با اشاره رسول خدا(ص) انجام گرفت،
آنگاه که رسول خدا (ص) فرمود: کارهای داخل منزل را فاطمه و کارهای بیرون منزل را علی انجام دهد.
حضرت زهرا(س) با خوشحالی فرمود: «جز خدا کسی نمیداند که از این تقسیم کار تا چه اندازه خوشحال شدم; زیرا رسول خدا مرا از انجام کارهایی که مربوط به مردان است بازداشت .»
شاید خوشحالی آن حضرت از این جهت بود که از برخورد با نامحرم به دور خواهد ماند، چه اینکه کار کردن غیر ضروری زنان و اختلاط زنان با مردان با روح تقوا بیگانه است.
منبع: بحار الانوار،ج ۴۳،ص ۹۲
فاصله بین فاطمیه اول و دوم بهانه خوبی برای خواندن سبک همسرداری فاطمه الزهرا (س)
هر روز یک قسمت
گام به گام با #آیین_همسرداری_فاطمی
قسمت اول
●مقدم داشتن همسر بر خود
وقتی زن و مرد به عقد یکدیگر در آمدند خداوند محبت آن دو را به دل یکدیگر میاندازد،
گویی یک روح در دو بدن میشوند و از این پس، برای گرم تر کردن کانون خانواده به نکات فراوانی باید توجه شود.
از جمله آنها ایثار و از خودگذشتگی است
به این معنا که برای تامین و تداوم سعادت خانواده، دیگری را بر خود مقدم داشته، برخی از حقوق خود را نادیده بگیرد.
داستان آموزنده
در یکی از روزها، صبحگاهان امام علی «علیه السلام» به همسر عزیزش فرمود: فاطمه جان! غذایی داری تا از گرسنگی بیرون بیایم؟
فاطمه «علیهاالسلام» پاسخ داد: نه به خدایی که پدرم را به نبوت و شما را به امامت برگزید سوگند، دو روز است که در منزل غذایی کافی نداریم، هرچه بود به شما و فرزندانم دادم و خود از غذای اندک موجود، استفاده نکردم.
امام «علیه السلام» با تاسف فرمود: فاطمه جان! چرا به من اطلاع ندادی تا به دنبال تهیه غذا بروم؟
فاطمه «علیهاالسلام» فرمود:
« ای اباالحسن! من از پروردگار خود حیا میکنم که چیزی را که تو بر آن توان و قدرت نداری، از تو درخواست نمایم»
‼️کاش ما نیز ایثار را از این بانوی بزرگوار الگو میگرفتیم.‼️
منبع : بحار الانوار، ج ۳۷، ص ۱۰۳ و ج ۹۳، ص ۱۴۷.
▪️مهارت ارتباط اجتماعی و پوشش مناسب در تعامل و ارتباط با دیگران از جمله مهارتهای مهمی است که باید به گونهای علمی و بدور هر گونه شتابزدگی آن را به فرزندان آموزش داد. مهارت داشتن حیا در منزل یکی از موضوعاتی است که در قرآن کریم نیز به نوعی زیبا در آیات متعددی بیان شده است.
▫️فرزندان باید بیاموزند که در مقابل چه کسانی حجاب را رعایت نمایند. آیات و روایات متعددی به این موضوع پاسخ داده است، و بیتوجهی به مهارتآموزی در سنین ابتدایی موجب بیتوجهی فرزندان در سنین بالاتر خواهد شد. البته این مطلب به معنای استفاده از اهرم فشار و اجبار در سن کودکی نیست، بلکه در این سن پذیرش کودکان بسیار راحتر اتفاق میافتد، کما این که امام علی(علیه السلام) در خصوص تربیت فرزند خود این چنین می فرماید: «فَبَادَرْتُكَ بِالْأَدَبِ قَبْلَ أَنْ یَقْسُوَ قَلْبُكَ وَ یَشْتَغِلَ لُبُّكَ؛ بنابراین پیش از آنكه دلت سخت شود، و مغزت گرفتار گردد اقدام به ادب آموزى تو كردم.»نهج البلاغة(للصبحی صالح)، ص۳۹۳.
↩️منبع: پایگاه خبری تحلیلی آی سبک
▪️حضور بیش از اندازه زنان و مردان در شبکههای اجتماعی باعث شده است تا برخی افراد در این شبکهها برای خود دوستانی داشته باشند، اما با فرد دیگری زندگی کنند. در شبکههای اجتماعی با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و گاه وابستگی عاطفی شدیدی پیش میآید که این موضوع موجب میشود نسبت به خانواده خود دلسرد شوند.
▫️شبکههای اجتمای آسیبهای جدی به خانوادهها میزند و حضور بیش از اندازه اعضای خانواده در شبکههای اجتماعی، طلاق عاطفی را در میان خانواده ایرانی گسترش داده است. اما با این تفاسیر نمیتوان کارکرد این شبکهها را به طور کلی به زیر سوال برد چون این ابزار همچون شمشیر دولبه میتواند ابعاد مثبت و منفی گستردهای داشته باشد.
↩️منبع: پایگاه خبری تحلیلی آی سبک
2 اسفند (۲۲ جمادی الاولی) (وفات حضرت آیت الله محمد تقی بهجت فومنی(سال ۱۴۳۰))
▪️ایشان در پاسخ به شخصی که پرسیده بود: چه کنیم که نماز صبحمان قضا نشود؟ چون گاهی نمازمان قضا میشود و ما ناراحت میشویم فرمودند: «کسی که باقی نمازهایش را اول وقت بخواند، خدا او را برای نماز صبح بیدار خواهد کرد.»
↩️(قلب عارف، حامد اسلام جو، ص ۵۲)
مهارتهای تبلیغی (منبـــر):
▪️حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:
یکی از محترمین تهران که به زیارت حضرت آیت الله شیخ عبدالکریم حائری(ره) مؤسّس حوزه علمیه قم رفته بود، صورتش را تراشیده بود. وقتی خدمت آقا رسید، آقا پس از آنکه صورتش را بوسید، فرمود: اگر به من علاقه دارید از این به بعد جای بوسه مرا نتراشید! آن مرد قبول کرد و گفت: چشم آقا.
↩️منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه
▪️در تاریخ آمده است که پیامبر(ص) برخی یاران خود را به فراگیری زبان بیگانه مأمور میساخت؛ مثلا زیدبن ثابت را موظف ساختند که زبان سریانی را بیاموزد تا بتواند نامهها را بخواند و با یهودیان صحبت کند. امروزه تبلیغ دین خدا از طریق ماهواره و شبکههای مختلف فراهم است اما تبلیغ باید با لسان قوم و زبان روز همراه باشد.
ما در این زمینه متأسفانه از رقبایمان خیلی عقب هستیم و این عقب افتادگی ایجاب میکند با تلاشی مضاعف به این مسأله مهم توجه کنیم. مسیحیان برای تبلیغ دین خود از ابزار های مختلفی استفاده میکنند، از جمله دهها روزنامه دارند که فقط یک روزنامۀ آنها به نام «برج مراقبت»، به ۸۰ زبان و با تیراژ چند میلیون نسخه منتشر میشود.
↩️رسیدن و رساندن، نگرشی نو به تبلیغ دین، بشیر خیری، امیر حسین کریم وثیق .ص180
▪️حجت الاسلام و المسلمین قرائتی: به خانه پدر دو شهید در همدان رفتم؛ وی نقل می کرد روز عیدی به منزل آخوند ملاعلی همدانی رفتم. مردم به زیارت آقا میآمدند، نوبت به فقرا که میرسید آقا از زیر تشک پولی برمیداشت و به آنها میداد. گفتیم: به یقین آقا پول زیادی زیر تشک ذخیره کرده است. از قضا آقا برای کاری از اتاق بیرون رفت، ما شیطنت کردیم و تشک را برداشتیم تا ببینیم چقدر پول هست؛ دیدیم هیچ نیست! گفتیم: لابد تمام شده است. آقا برگشت و سرجای خود مستقر شد و فقیری وارد شد، دیدم آقا دست زیر تشک کرد و به او پولی داد؛ فقیر بعدی آمد باز هم آقا از زیر تشک به او پولی داد! فهمیدیم قصّه از جای دیگری آب میخورد.
↩️پایگاه اطلاع رسانی حوزه
وقایع ۲۲ بهمن از ایامالله دهه فجر
۲۲ بهمن از ایامالله دهه فجر ،در این روز به ترتیب زندان اوین، ساواک، سلطنت آباد، مجلسین سنا و شورای ملی، شهربانی، ژاندارمری و ساختمان زندان کمیته مشترک به تصرف مردم در آمد.در تسخیر شهربانی سپهبد رحیمی فرماندار نظامی تهران به دست انقلابیون مسلح افتاد. پادگان باغشاه و دانشکده افسری، دبیرستان نظام، زندان جمشیدیه، پادگان عشرت آباد و پادگان عباس آباد یکی پس از دیگری تسلیم شدند و آخرین مرکزی که به تصرف درآمد رادیو و تلویزیون بود.
وقایع ۲۱ بهمن از ایامالله دهه فجر
روز بیست و یکم بهمن ماه روز نبرد مسلحانه همه جانبه مردم و نیروهای دولتی بود. درگیری خونین مردم و لشگر گارد در این روز به اوج خود رسید؛ و جنگ تانکها با مردم مسلح باعث کشته و زخمی شدن صدها نفر شد. آیتالله خمینی تهدید کرد در صورت عدم جلوگیری از کشتار لشگر گارد حکم جهاد خواهد داد.در اینروز چندین کلانتری توسط گروههای مسلح مردمی تسخیر شدند که در نتیجه آن مقادیر زیادی اسلحه به دست مردم افتاد. در همین روز فرمانداری نظامی تهران اعلامیه شماره ۴۰ را انتشار داد؛ بموجب این اعلامیه رفت و آمد مردم از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۵ بامداد ممنوع اعلام شد. در پی اعلامیه مزبور اعلامیه دیگری صادر و منع عبور و مرور تا ساعت ۱۲ بامداد تمدید شد. مردم عملاً مقررات حکومت نظامی را باطل ساختند و تا صبح در خیابانها با ایجاد حریق و راه بندانهای متعدد مانع حرکت قوای نظامی میشدند.
وقایع ۲۰ بهمن از ایامالله دهه فجر
در روز ۲۰ بهمن ماه که مصادف با روز جمعه بود، مردم در دانشگاه تهران اجتماع کرده بودند تا سخنرانی رییس دولت موقت را استماع نمایند. در همین هنگام در غرب تهران درگیری شدیدی صورت گرفت؛ عده زیادی از افراد گارد شاهنشاهی به پادگان همافران نیروی هوایی حمله بردند و به محض آغاز درگیری آنان عده زیادی از جوانان وابسته به جناحهای مختلف به نفع همافران وارد صحنه درگیری شدند. این درگیری خونین دهها نفر کشته و مجروح بر جای گذاشت ولی در نهایت همافران توانستند حلقه محاصره نیروهای گارد را بشکنند.
وقایع روز ۱۹ بهمن از ایامالله دهه فجر
روز نوزدهم بهمن ماه بزرگترین راه پیمایی انقلاب صورت گرفت. در قطعنامه پایانی راه پیمایی نخست وزیری مهدی بازرگان توسط تظاهرکنندگان تایید شد.
وقایع روز ۱۶ بهمن از ایامالله دهه فجر
روز ۱۶ بهمن و تعیین دولت موقت-خمینی در روز ۱۶ بهمن طی فرمانی مهدی بازرگان را به عنوان نخست وزیر موقت تعیین و معرفی کرد. عصر همان روز در سالن سخنرانی مدرسه علوی یک مصاحبه مطبوعاتی بینالمللی ترتیب داده شد، در این جلسه بازرگان برنامه و وظایف دولت موقت را تشریح کرد و افزود برگزاری همه پرسی درباره تغییر رژیم، برگزاری انتخابات مجلس موسسان و انجام انتخابات مجلس از وظایف این دولت است.
وقایع ۱۴ بهمن از ایامالله دهه فجر
روز شنبه ۱۴ بهمن از ایامالله دهه فجر در محل مدرسه شماره ۲ علوی یک مصاحبه مطبوعاتی با حضور قریب به سیصد خبرنگار ایرانی و خارجی برگزار شد که در آن ابتدا خلاصهای از نظریات آیتالله خمینی خوانده شد؛ سپس سوالات خبرنگاران آغاز گردید که خلاصهای از پاسخ خمینی به این شرح بود:
«کاری نکنند که مردم را به جهاد دعوت کنم، اگر موقع جهاد شد میتوانیم اسلحه تهیه کنیم. دولت را بزودی معرفی خواهیم کرد. اعضای شورای انقلاب تعیین شدهاند. از ارتش میخواهم هرچه زودتر به ما متصل شود. ارتشیان فرزندان ما هستند، ما به آنها محبت داریم باید به دامان ملت بیایند. قانون اساسی که تدوین شده به آراء عمومی گذاشته میشود تمام اتباع خارجی بطور آزاد در ایران زندگی خواهند کرد. »
۱۲بهمن روز ورود روحالله خمینی به ایران-در این روز بزرگترین استقبال تاریخ در تهران برگزار شد؛ بطوری که طول جمعیت استقبال کننده از آیتالله خمینی به ۳۳ کیلومتر رسیده بود. در ساعت ۹:۵۰ دقیقه بامداد روز دوازدهم بهمن هواپیمای حامل خمینی در میان تدابیر شدید امنیتی در فرودگاه مهرآباد برزمین نشست. خمینی پس از ورود به فرودگاه و ایراد سخنرانی طبق برنامهای که از قبل تنظیم شده بود عازم گورستان بهشت زهرا شد…
خمینی در میان استقبال گسترده مردم تهران در ساعت یک بعد از ظهر وارد قطعه ۱۷ که مدفن شهدای انقلاب بود شد و سخنرانی خود را ایراد نمود.
از عارفی پرسیدند: چطور به خدا وابسته بشیم؟
عارف گفت: به یه نفر چجوری وابسته میشید؟
گفتند: به اینکه زیاد بهش فکر کنیم و زیاد باهاش حرف بزنیم و زیاد بهش سر بزنیم و زیاد بریم پیشش و زیاد یادش کنیم و…
عارف گفت: پس به خدا هم زیاد سر بزنید و زیاد بهش فکر کنید و زیاد باهاش حرف بزنید و زیاد یادش کنید و رفت و آمدتونو با خدا زیاد کنید……
۱5بهمن (ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار)
▪️پیامبر اکرم (ص): «مَنْ سَعَى لِمَرِيضٍ فِي حَاجَةٍ قَضَاهَا أَوْ لَمْ يَقْضِهَا خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ؛ هر کس برای برآوردن نیاز بیماری بکوشد، چه آن را برآورده سازد و چه نسازد، مانند روزی که از مادرش زاده شد، از گناهانش پاک میشود».
(من لا یحضره الفقیه، ج ۴، ص ۱۶)
▪️پیامبر اکرم (ص): «مَن بَكى عَلى مُصابِ هَذهِ البِنتِ(زینب بنت علی(ع))، كان كَمَن بَكى عَلى أَخَويها الحَسَن وَ الحُسين»؛ هر کس بر مصیبتهای این دختر (زینب(س)) بگرید، همانند کسی است که بر برادرانش، حسن و حسین گریسته است».
(وفیات الأئمه، ص ۴۳۱)
«شعری بسیار زیبا و پر معنا با تمام حروف الفبا برای خدا»
(ا) الا یا ایها الاول به نامت ابتدا کردم
(ب) برای عاشقی کردن به نامت اقتدا کردم
(پ) پشیمانم پریشانم که بر خالق جفا کردم
(ت) توکل بر شما کردم بسویت التجا کردم
(ث) ثنا کردم دعا کردم صفا کردم
(ج) جوانی را خطا کردم زمهرت امتناع کردم
(چ) چرایش را نمیدانم ببخشا که خطا کردم
(ح) حصارم شد گناهانی که آنجا در خفا کردم
(خ) خداوندا تو میدانی سر غفلت چه هاکردم
(د) دلم پر مهر تو اما چه بی پروا گناه کردم
(ذ) ذلالم داده ای اکنون که بر تو اقتدا کردم
(ر) رهت گم کرده بودم من که گفتم اشتباه کردم
(ز) زبانم قاصر از مدح و کمی با حق صفاکردم
(س) سرم شوریده میخواهی سرم از تن جدا کردم
(ش) شدی شافی برای دل تقاضای شفا کردم
(ص) صدا کردی که ادعونی خدایا من صدا کردم
(ض) ضعیف و ناتوانم من به در گاهت ندا کردم
(ط) طلسم از دل شکستم من که جادو بی بها کرد
(ظ) ظلمت نفس اماره که شکوه بر صبا کردم
(ع) علیمی عالمی بر من ببخشا که خطا کردم
(غ) غمی غمگین به دل دارم که نجوا با خدا کردم
(ف) فقیرم بر سر کویت غنی را من صدا کردم
(ق) قلم را من به قرآن کریمت مقتدا کردم
(ک) کتابت ساقی دلها قرائت والضحی کردم
(گ) گرم از درگهت رانی نمی رنجم خطا کردم
(ل) لبم خاموش و دل را با تکاثر آشنا کردم
(م) مرا سوی خود آوردی از این رو من صفا کردم
(ن) نرانی از درگهت یا رب که الله راصدا کردم
(و) ولی را من تو می دانم تورا هم مقتدا کردم
(ه) همین شعرم به درگاهت قبول افتد دلم را مبتلا کردم
(ی) یکی عبد گنهکارم اگرعفوم کنی یارب غزل را انتها کردم
اگر به تو آموختند که
پسرا شیرن، دخترا موشن
شهید مطهری به من اموخت
زن و مرد متفاوت هستند و نباید یکسان باشند چون ظلم به زن است یکسانی.
اگر غیرت را دخالت معناكردند و با حیا شدن را در صندوق کردن؛
شهید مطهری به من گفت
غیرت، عشق مرد به ناموسش است؛ و حیا، احترام زن به خودش.
اگر گفتند که مرد میتواند زنش را بزند؛
اسلام به من آموخت که زن ریحانه است و مرد وظیفه دارد تمام اسباب راحتی و آسایشش را فراهم کند…
اگر به تو آموختند که بی حیایی زن برایش آزادیست و با چادر او را اسیر میکنیم؛
شهید مطهری در کتاب حقوق زن به من آموخت که حجاب امنیت است و بی حجابی اسیر دست مردان هوس باز شدن.
اگر گفتند که زن عقلش نصف مرد است و نمی تواند به تنهایی در دادگاه شهادت دهد؛
شهید مطهری در کتاب حقوق زن به من گفت که زن احساسات و عواطفش دوبرابر مرد است و از این رو ممکن است در شهادت دادن دچار تزلزل شود.
اگر به تو گفتند که دیه زن نصف دیه ی مرد است چون ارزشش کمتر از مرد است؛ شهید مطهری در کتاب حقوق زن به من آموخت که اگر مرد کشته شود برای اینکه همسرش فرزندان را در آسايش و دور از دغدغه معيشت بزرگ كند، ديه او دو برابراست.
پس خدمتی که اسلام به زن و مرد کرده هیچ مکتبی نکرده است
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد در امور جوانان و خانواده: اکنون نسبت به ۲۵سال پیش ارتباط نوجوانان با جنس مخالف سه برابر و سن شروع ارتباط نیز سه سال کمتر شده است.
با بررسیهای انجام شده از دختران تازه وارد به دانشگاه، فهمیده شد که ۵۰درصد این دختران ارتباط با جنس مخالف داشته اند و ۴۰درصد آنها در زیر ۱۴سال این ارتباط را شروع کردهاند. این برسی نشان میدهد که ارتباط با جنس مخالف اغلب در سنین راهنمایی و دبیرستان شروع شده است.
بررسیها نشان میدهد که اغلب دختران به دنبال ارتباط ساده و پاک هستند، اما باید بدانیم که ارتباط ساده و پاک اغلب به ازدواج ختم نمیشود و این روابط اغلب شکننده است. چنان که پسرهای غربی نیز در پاسخ سؤالی که آیا دوستی بدون رابطه جنسی باقی میماند؟ اذعان کردهاند خیر.
↩️مجله خانه خوبان، ویژه خانوادهها، آذر ۹۴، ص ۶۹.
توجه داشته باشیم ظاهر ما نفرت نیافریند. به ویژه اگر برای نخستین بار با کسی مواجه میشویم. انسانشناسان میگویند اولین چهره از ما همیشه در ذهن مخاطب میماند! لباس های کثیف و بیقواره، سر و صورت ژولیده، کفشهای واکس ندیده، ژستها و اطوارهای ناپسند از انسان چهرهای میسازند که مردم عطای او را به لقایش میبخشند!
گفت مردی با زنش طوبای زشت
گر تو طوبایی، گذشتم از بهشت
رفتار ما نباید ناپسند و انزجارآور باشد. چقدر به امام جماعت توصیه شده نماز خود را مختصر و کوتاه کند. مبادا در مأمومین ایجاد ناراحتی کند. چه بسا وسواس در وضو و طولانی ساختن آن یا مکث زیاد برای قضای حاجت، آدمی را انگشت نمای دیگران سازد. کسی که صدای ناهنجاری دارد، نباید اذان بگوید یا به آوای بلند قرآن بخواند.
سعدی در گلستان از ناخوش آوازی میگوید که به بانگ بلند قرآن می خواند. صاحبدلی از او پرسید چرا به خود زحمت میدهی؟ گفت از بهر خدا میخوانم. گفت از بهر خدا مخوان.
گر تو قرآن بدین نمط خوانی
ببری رونق مسلمانی
↩️شرط بلاغ، چهل کلید طلایی در مدیریت تبلیغ، حسین سرو قامت، ص ۱۱۷- ۱۱۸.
▪️یک نشریه معتبر انگلیسی تصاویر تکان دهندهای را از کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۷ ساله منتشر کرد که نشان میداد به دلیل اعتیاد به استفاده از تلفنهای هوشمند، گوژپشت شدهاند و ستون فقرات آنها به طرز غیر عادی انحنا پیدا کرده است.
به گفته محققان، کاربران تلفن همراه به طور متوسط روزی چهار ساعت به تلفن همراه خود خیره میشوند که منجر به بیش از هزار و ۴۰۰ ساعت فشار مضاعف بر ستون مهرههای ناحیه گردن در طول یک سال میشود. وضعیتی که انسان در هنگام خیره شدن به تلفن دارد، باعث سایش بیش از حد میشود که در نهایت برای تصحیح آن به عمل جراحی نیاز خواهد بود.
▪️پزشکان معتقدند که بر اثر خم شدن مکرر سر، ستون فقرات تا بیش از چهار سانتیمتر تغییر میکند، تغییرات عاطفی و رفتاری و نیز کشیدگی ستون فقرات و ساقه مغز که بر تنفس، ضربان قلب و فشار خون تأثیر میگذارد، از دیگر عوارض استفاده زیاد کودکان و نوجوانان از تلفن های هوشمند و تبلت است.
↩️مجله خانه خوبان،ویژه خانواده ها، آذر ۹۴، ص ۷۱.
خبرنگار: اگر عالم دین نبودید، چه_کاره_میشدید؟
امام موسی صدر: اگر این سؤال در جامعهی متکامل که هر فردی وظایفش را انجام میدهد مطرح میشد، پاسخی متفاوت نسبت به جامعهی شرقی ما داشت؛ جامعهای که بیشتر فعالیتهای عمومی آن بر زمین مانده است. (!) گمان میکنم هر کار شریفی را که بر زمین مانده است، میتوانم بپذیرم و انجام دهم. (!)
استاد حسینعلی راشد(ره) میگوید: دکتر ضیاءالاطباء میگفت:
تابستان بود و من در حیاط بیرونی روی نیمکت نشسته بودم و بیماران مرد و زن همگی جمع بودند. در این اثنا، حاج آخوند ملاعباس تربتی آمدند و دختر کوچکشان را که مریض بود، زیر عبا در بغل گرفته بودند و دورتر از همه در کنار نیمکتی نشستند. تعارف کردم که حاج آخوند جلو بیایند و بچه را ببینم و معطل نشوند. ایشان قبول نکردند و گفتند: «این بیماران پیش از من آمدهاند و من در نوبت خودم میآیم».
مشغول معاینه بیماران گشتم. یکی از آن بیماران زنی بود یزدی و چون گفتم نسخه سابق کو؟ گفت: نسخه را خوردم! گفتم: کاغذ را جوشاندی و خوردی؟ گفت: بلی. گفتم: حیف نان منی یک قِران، که شوهرت به تو میدهد. زنان دیگر خندیدند و من برای او مجدداً نسخهای نوشتم و به او فهماندم که دارویش را از عطاری بگیرد و بخورد، نه خود نسخه را! تا آنکه بیماران همگی راه افتادند و در آخر همه، مرحوم حاج آخوند آمدند و بچه را دیدم و نسخهای نوشتم. مقداری در حق من دعا کردند و پس از آن گفتند: «میخواستم خدمت شما عرض کنم که آن کلمهای که به آن زن گفتید و زنهای دیگر به او خندیدند، آن زن در میان بقیه شرمسار شد و خوب نبود». ناگهان مانند کسی که از خواب بیدار گردد، به خود آمدم و متوجه شدم که چه بسیار از این شوخیها که میکنیم و متلکها که میگوییم و به خیال خودمان خوشمزگی میکنیم و توجه نداریم که در روح طرف چه اثری دارد.
↩️زبان؛ بایدها و نبایدها، جمعی از نویسندگان، ص ۷۲
▪️یک روز که آقای رجایی میخواست درس تابع و متغیر را مطرح کند. روی تخته سیاه یک الاکلنگ کشید و روی آن دو چهره که حالت خندهداری داشتند رسم کرد. بعد از ما پرسید بچهها این چهره کسیت؟ یکی گفت: قیافۀ یک قزوینی است. دیگری گفت: نه آقا! این قیافه یک رشتی است. آقای رجایی گفت: بچهها! چرا نمیگویید این چهره مسخره، قیافه یک آمریکایی یا یک انگلیسی است؟ این کار دشمن خارجی است که ما را شقه شقه میکند تا از هم بد بگوییم و برای هم جوک بسازیم. همه این کارها برای آن است که این ملت در برابر نقشههای آنها متحد و یک دل نشوند.
↩️(سیرۀ شهید رجایی، ص ۳۴۸)
▪️شبها ساعت ده توی اتاق بسیج خوابگاه سوره واقعه میخواندیم. یک شب من و مصطفی زودتر رفتیم. مسئول اتاق آمده بود برق را روشن کرده بود و نوار مداحی گوش میداد. مصطفی به او گفت: این اتاق بسیجه، ساعت ده هم باید برای سوره واقعه باز بشه، تو الان نشسته ای برق و چراغ و ضبط روشن کردهای؟ درست نیست اینا بیت الماله!
(خاطره ای در باره دانشمند بسیجی شهید مصطفی احمدی روشن)
↩️(مجله خانه خوبان، شماره ۹۴، دی ۱۳۹۵، ص ۹)
برگزاری جلسات رو در رو با مأمومین
حرفى که شما با مأمومین خودتان و مسجدىهاى خودتان میزنید، از نطق تلویزیونى و مانند اینها بمراتب کارآمدتر و مؤثّرتر است… اگر چنانچه این سلسلهى عظیم ائمه جماعات، خوب کار کند و در همهجا کار کند… میتوانید جوان و مخاطب را به معناى واقعى کلمه مصونیّت ببخشید.
ادامه دارد….
↩️????منبع:پایگاه اطلاعرسانی
farsi.khamenei.ir
حفظ و تبیین تاریخ و سرگذشت مساجد مساجد ما غالباً سى چهل سال عمر دارند، تاریخ شنیدنى و زیبایى دارند؛ در این مساجد علما و ائمّهى جماعتى آمدهاند، رفتارهایى داشتهاند، مؤمنینى آمدهاند، جوانهایى تربیت شدهاند، بسیجهایى صورت گرفته، شهدایى [ دادهاند ]، پیکرهاى شهیدى به این مساجد برگشتهاند؛ اینها تاریخ است، اینها سرگذشتهاى جذّاب یک مسجد است؛ این سرگذشتها را باید حفظ کرد… اینها را میشود تبیین کرد.
منبع: پایگاه اطلاعرسانی farsi.khamenei.ir
ایجاد جایگاه خاص برای جوانان در مسجد باید براى جذب جوان برنامهریزى کرد… اینکه جوان مسجد را خانهى خود و جایگاه خود بشناسد و به آن اُنس پیدا کند و رفتوآمد پیدا بکند، خیلى برکات دارد. ادامه دارد….
منبع: پایگاه اطلاعرسانی farsi.khamenei.ir
پرهیز از سکولار شدن مسجد بعضىها مسجد را از مسائل سیاسى میخواهند بکلّى برکنار بدارند. [ میگویند] آقا شما وارد سیاست نشوید، کار خودتان را بکنید. کار خودتان یعنى چه؟ یعنى بیایید همان نمازتان را بخوانید و بروید؛ فقط پیشنمازى محض. این همان سکولاریسم است. ادامه دارد…
منبع:پایگاه اطلاعرسانی farsi.khamenei.ir
برقراری نماز جماعت در اوقات سهگانه نماز ▪️مسجد بایستى برقرار باشد؛ وقت نماز، مسجد باید باز باشد. هرسه وقت در مسجد باید نماز جماعت برگزار بشود؛ بنا را بر این باید گذاشت. ادامه دارد….
منبع:پایگاه اطلاعرسانی farsi.khamenei.ir
آیت_الله_مجتهدی_تهرانی (ره) :
یک روز در ایام تحصیل در نجف اشرف، پس از اقامه نماز پشت سر آیت الله مدنی، دیدم که ایشان شدیدا دارند گریه میکنند و شانههایشان از شدت گریه تکان میخورد، رفتم پیش آیت الله مدنی و گفتم: ببخشید، اتفاقی افتاده که این طور شما به گریه افتادهاید؟
ایشان فرمودند: یک لحظه، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را دیدم که به پشت سر من اشاره نموده و فرمودند:” آقای مدنی! نگاه کن! شیعیان من بعد از نماز، سریع میروند دنبال کار خودشان و هیچکدام برای فرج من دعا نمیکنند.
انگار نه انگار که امام زمانشان غایب است!” و من از گلایه امام زمان (عج) به گریه افتادم.
√ مَرد… اونایی بودن كه واسه خاطر حفظ اسلام و ناموس مردم رفتن جنگ… نه اونایی كه سر ناموس مردم در جنگند… كسانی كه از تمام هست و نیستشون گذشتن… یه عده زیر زنجیر تانك با بدن های له شده… یه عده هم روی مین فسفری ذره ذره آب می شدند حتی جیك هم نمی زدند… تا عملیات لو نره و سایر همرزمانشون شهید نشن… و فقط بوی گوشت كباب شده بود كه… یكی از یادگاران اون روزها می گفت با چشم خودش دیده كه یه جوونی خودش رو انداخته بود روی سیم های خاردار تا بقیه از روش رد بشن و عملیات كنند… میگفت صدای خرد شدن استخوان هاش…. یادمون نره #كی بودیم… یادمون نره #كی هستیم… یادمون نره #چرا هستیم… و در آخر یادمون نره خیلی #خون ها ریخته شد تا من و تو توی آرامش باشیم..☝️ الانم خیلی ها دارند به سختی #نفس می كشند تا من و تو راحت نفس بكشیم… پس حواست باشه اقا ‼️ اول خطاب به شماست نگاهتو نگه دار⛔️ دعوا سر ناموس مردم اسمش غیرت نیست خانوم‼️ توهم حواست باشه مانتوی کوتاه پوشیدن و پوشش نامناسب فقط رضای بعضی از #مردم رو در پیش داره به رضایت #خدا و حضرت زهرا سلام الله علیها بـیاندیشیم…#مرگ دیر یا زود به سراغ تک تک ما خواهد آمد
علت نمازهای روزانه از زبان رسول خدا(ص) چرا نمازصبح می خوانیم: صبح آغاز فعالیت شیطان است هر که در ساعت نماز بگذارد و خود را در معرض نسیم الهی قرار دهد از شر شیطان در امان میماند! . ظهر هر وقت به جهنم رفتن جهنمیان است لذا هر که در این ساعت مشغول عبادت شود از جهنم بیمه میشود! عصر زمان خطای آدم و حواست و ما ملزم شدیم در این ساعت نماز بخوانیم و بگوییم ما تابع دستور خداییم! مغرب لحظه پذیرفته شدن توبه حضرت آدم است و ما همه به شکرانه آن نماز می خوانیم! نماز عشا را برای روشنایی و راحتی قبر امتم قرار داد!
علل الشرایع شیخ صدوق ص ۳۳۷
يك كسی تابلويی نصب کرده بود، روی آن نوشته بود هركاری را بخواهيد بكنيد، راهش را پيدا میكنيد و هركاری را نخواهيد بكنيد، بهانهاش را پيدا میكنيد. ما حق نداريم در دستورات خدا چون و چرا كنيم. برای ما ابراهيم اسوه است. خدا به او میگويد: از بچهات بگذر، میگويد: چشم! حالا اگر اين دستوری كه به ابراهيم داد، به من ميداد، من چه میكردم؟ میگفتم: اولاً خواب حجت نيست. ولی خواب انبياء حسابش جداست. بعد میگفتيم: اين امر، امر مولوی نيست، امر ارشادی است. بعد میگفتيم: اگر امر هم امر مولوی است، دلالت بر فور نمیكند، كه بگوييم: الآن! مثل اينهایی كه واجب الحج هستند، ولي میگويند: باشد بعداً برويم. خمس واجب است ولی باشد بعد. ما نبايد در برابر دستور خدا طفره برويم. در اسلام دستور ضد عقل نداريم. دستور سه رقم بيشتر نيست. ضد عقل، طبق عقل، فوق عقل! در اسلام ضد عقل نيست. شما هيچ دستوری را پيدا نميكنی كه ضد عقل باشد. اما لازم هم نيست همه دستورات اسلام طبق عقل باشد. ممكن است نفهمم، فوق عقل باشد. وقتی پزشك يك نسخه به ما داد، آیا میفهميم چرا اين قرص نارنجي است؟ چرا اين سفيد است؟ نمیدانيم چطور است، ولی اين پزشك بعد از ديپلم ده سال درس خوانده است. بخاطر ده سال درس خواندن ما تابع هستيم. آنوقت چطور ميگوييم: «لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ». همين كه دكتر گفته، بخور، قرص را بخوريم. حالا اگر بگوييم: نه، تا رازش را نفهمم، نمیخورم. دكتر میگويد: برو بمير! من ده سال درس خواندم. میدانم دوای شما اين است.
صحبت های آقای قرائتی در برنامه سمت خدا. samtekhoda.tv3.ir
آیت_الله_مجتهدی_تهرانی :
خیلی ها دلشان می خواهد نماز شب بخوانند ، امّا موفّق نمی شوند.
یک کسی از اولیا گفته بود یک مکروه از من سر زد ، شش ماه نماز شبم ترک شد‼️
هر کسی نمی تواند نماز شب بخواند.
باید چشمت را مواظب باشی ، گوشت را مواظب باشی
حتی مکروه اثر دارد ؛ چه برسد به اینکه آدم گناه بکند.
هرگاه یک گناه کنید ، اگر نماز شب خوان باشید یک امشب را نمیخوانید ؛ امشب خوابتان میبرد.
یک غذای حرام خوردی یک جایی،همین امشب نماز شب نمیخوانی.
اما غذای حلال خوردی ، شب های دیگر نماز شب نمیخواندی ؛ امشب هوس نماز شب داری چون غذای حلال خوردی.
آیت_الله_مجتهدی_تهرانی(ره) :
چیزهایی که به درد شما
نمی خورد را نگویید.
آقای فلسفی در کتاب خود این مطلب را این گونه توضیح داده اند که مثلا در ماه رمضان شما به چه مناسبتی از دیگران سوال می کنید که روزه ای یا نه؟
این حرف بی خودی هست.
زیرا اگر آن شخص روزه باشد ، شاید دلش نخواهد ریا شود و اگر روزه نباشد ، شاید دلش نخواهد که شما متوجه بشوید.
شاید بدلیل بیماری روزه نیست ، اما دلش نمی خواهد کسی بفهمد.
خیلی حرفها هست که ما می زنیم و بخاطرش نامه عملمان را سنگین می کنیم.
بعضی از سوالاتی که ما از افراد می پرسیم ، باعث می شود آنها یا مجبور به دروغگویی شوند یا وادار به ریاکاری بشوند.
حرفهای بیهوده را ترک کنید.
به شنیده ها هم ترتیب اثر ندهید.
یک ساعت هم که پیش آقای بهجت می نشستید ، ایشان هیچ حرفی نمی زدند ، مگر زمانی که سوالی مطرح می شد.
پیامبر اکرم(ص) در شأن و منزلت علی (ع) فرمودند: «من شهر علمم و علی در آن» (تحف العقول، ص ۴۳۰) جمعی از منافقین چون این سخن را شنیدند به آن حضرت حسادت کردند. نقشه کشیدند بلکه بتوانند با پرسشهای خویش علی (ع) را درمانده کنند. نقشه آنها این بود که ده نفر از میانشان جداگانه نزد حضرت بروند و بپرسند: آیا علم بهتر است یا مال؟ و به چه دلیل؟ اگر پاسخ هر کدام از آنها را یکسان داد فهمیده می شود که علم او اندک است. یکی پس از دیگری آمدند و هر کدام از آن حضرت چنین سؤال کردند: علم بهتر است یا مال؟ چرا؟ حضرت در پاسخ اولی فرمود: علم، زیرا میراث انبیاء است، ولی مال میراث قارون و هامان و فرعون و عاد و شداد است. در پاسخ دومی فرمود: تو باید مال را حفظ کنی ولی علم تو را حفظ میکند. در پاسخ سومی فرمود: ثروتمند دشمنان بسیار دارد ولی عالم دوستان بسیار دارد. در پاسخ چهارمی فرمود: مال با استفاده از آن کاسته میشود، ولی با استفاده از علم بر آن افزوده میشود. در پاسخ پنجمی فرمود: صاحب مال به صفاتی مانند بخل و لئامت خوانده میشود اما از صاحب علم با احترام و تجلیل نام برده میشود. در پاسخ ششمی فرمود: در مال ترس دزدیده شدن هست ولی در مورد علم چنین ترسی نیست. تا ده نفر که جواب هر کدام را متفاوت دادند. دهمین نفر نزد دوستان خود بازگشت و پاسخ علی (ع) را برای آنها بیان داشت. در این وقت همه آنها گفتند که خدا و رسولش راست گفتند و بی تردید علی (ع) باب همه علوم است. در این هنگام حضرت فرمود: سوگند به خدا تا زنده هستم اگر همه مردم تا پایان روزگار از من بپرسند در پاسخ آنها درمانده نمیشوم و به هر کدام پاسخی جداگانه غیر از پاسخی که به دیگری داده ام خواهم داد.
(شیخ یوسف بحرانی، کشکول، ج ۱، ص ۲۶)
امروز بعد از گذشت سالیان سال ایرانیان به خوبی توانستند بین دینی که پذیرفتند و آداب و رسوم ایرانی هماهنگی ایجاد کنند و سنت هایی که منافاتی با دین اسلام ندارد را حفظ کنند. برای مثال آئین عید نوروز که بعد از گذشت سالیان ، به قوت خود باقی است .سنت تمیز کردن خانه ها و بااصطلاح خانه تکانی به مناسبت آمدن فصل بهار و نو شدن طبیعت .دین ما به خاطر آموزه های بسیاری که در اهمیت دادن به نظافت دارد نه تنها با این سنت مبارزه نکرد بلکه باعث قدرت گرفتن آن هم شد. یا دید و بازدید عید نوروز یکی دیگر از مسائلی است که در دین ما تحت عنوان صله رحم بسیار تاکید شده است .
یکی از مسائلی که جزء سنن ما ایرانیان است و منافانی با دینمان ندارد ،آئین شب یلداست . به خاطر اهمیتی که دین اسلام برای خانواده ها قائل است ، تمام آئین ایرانی که در آن اعضای خانواده دور هم جمع می شوند به قوت خود باقی مانده است .این که ما به بهانه ی طولانی ترین شب سال به دیدن پدر ،مادر ها برویم ،صله ی رحم کنیم ،گفتگو کنیم ، از حال هم با خبر شویم ،بسیار خوب و شایسته است . فراموش نکنیم که اگر دوست داریم فرزندانی دوست دار خاندان نبوت داشته باشیم ، باید از همان کودکی شروع کنیم .
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
فرزندانتان را بر سه خصلت تربیت كنید : دوستی پیامبرتان و دوستی اهلبیتش و تلاوت قرآن . این روزها بهترین فرصت است تا حال و هوای خانه مان به گونه ای باشد که عشق به امام حسین (ع)و حفظ حرمت های این ماه با جان فرزندانمان عجین شود….
شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیمکره شمالی زمین است.این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز)تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق میشود.ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن میگیرند. این شب در نیمکره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن زمان به بعد طول روز بیشتر و طول شب کوتاهتر میشود.شب یلدا، نخستین شب زمستان و طولانی ترین شب سال است که ایرانی ها طی رسوم کهن خود، به دور یکدیگر جمع می شوند و ضمن دید و بازدید، خوراکی های خاصی مانند هندوانه، انار، آجیل و… را مصرف می کنند. در این شب، جوانان پای صحبت ها و قصه های بزرگسالان می نشینند و از لابه لای داستان ها و قصه هایی که از زبان این گنج های زندگی می شنوند، عبرت ها و درس های بی شماری برای خود می اندوزند.مردم دیوان اشعار لسان الغیب را با نیت بهروزی و شادکامی می گشایند و فال دل خویش را از او طلب می کنند. در برخی دیگر از نقاط ایران نیز شاهنامه خوانی رواج دارد. نقل خاطرات و قصه گویی پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها نیز یکی از مواردی است که یلدا را برای خانواده ایرانی دلپذیرتر می کند. اما همه این ها ترفندهایی است تا خانواده ها گرد یکدیگر جمع شوند و بلندترین شب سال را با شادی و صفا سحر کنند. از جمله رسوم بسیار زیبا و پسندیده ایرانی در این شب که در اسلام نیز بسیار به آن سفارش شده، عیادت از سالمندان و بیماران است. ملاقات با خویشاوندان و دوستان و رسیدگی به احوال نیازمندان، به ویژه نیازمندان خویشاوند، از جمله آداب پسندیده و نیکویی است که در پرتو دستورات جامع و کامل اسلام، مردمان شریف ایرانی در شب یلدا و دیگر شب های طولانی و بلند زمستان به آن اهتمام می ورزند.
اسراف نکنیم: خداوند برای رفاه و آسایش بندگان خود، نعمت های بسیاری آفریده و به آنها امر فرموده از این نعمت ها استفاده کنند، ولی همواره بکوشند از اسراف کردن بپرهیزند؛ زیرا خداوند اسراف را دوست ندارد. امام علی علیه السلام اسراف کردن را موجب هلاکت دانسته و امام سجاد علیه السلام در دعا و مناجات های خود با خدا می فرماید: «و مرا از زیاده روی باز دار و روزی ام را از تلف شدن نگاهدار و دارایی ام را با برکت دادن به آنافزون کن و راه مصرف آن را در کارهای خیر به من بنمایان». رسم زیبای دیدار یکدیگر در شب یلدا وقتی زیباتر می شود که با زیاده روی نکردن در مصرف خوراکی ها و تنقلات، بخشی از آنها را به مصرف یتیمان و افراد بی بضاعتی برسانیم که توانایی تهیه چنین اقلامی را در این شب ندارند.
«و اتَّقوا اللهَ الَّذی تَسائَلونَ بِهِ و الاَرحامَ انَّ اللهَ كانَ عَلیكُمْ رَقیباً»[نساء، آیه 1]
بترسید از آن خدایی كه به نام او از یكدیگر درخواست می كنید؛ و درباره ارحام كوتاهی نكنید، همانا خداوند مراقب شماست. خداوند در آیات بی شماری به بندگان خود دستور می دهد خویشاوندان و نزدیکان خود را فراموش نکرده و همواره جویای احوال آنها باشند و آنها را از قطع رحم و رسیدگی نکردن به خویشان برحذر می دارد. امام باقر علیه السلام در اهمیت این موضوع می فرماید: «صله رحم اعمال را پاک می کند، دارایی ها را فزونی می بخشد، بلا را برطرف می گرداند، کار حسابرسی در قیامت را آسان می کند و مرگ را به تأخیر می اندازد» صله رحم و دیدار با اقوام به قدری اهمیت دارد که رسول خدا صلی الله علیه و آله حتی یکسال پیاده روی برای آن را جایز می شمارد. شب های بلند زمستانی، فرصت بسیار خوبی است که می توان از آن بهره برداری صحیح کرده، به دیدار اقوام و نزدیکان شتافت و در اجرای این سنت پسندیده و نیک که ثواب بسیاری هم دارد، پیشقدم شد.
امام صادق ـ علیه السلام ـ در این باره می فرماید: بهترین چیزی كه به آن صله رحم می شود، خودداری كردن از اذیت و آزار آنان است. [اصول كافی-ج 2ص 151]
حضرت سجاد ـ علیه السلام ـ فرمود: هر كس دوست دارد، خدا عمرش را طولانی و روزی اش را افزایش دهد، باید صله رحم كند. [اصول كافی، ج 2، ص 156] زشتى و گناه قطع رحم به حدى است که امام سجاد (ع) در نصیحتی به فرزند خود مى فرماید: که از مصاحبت با پنج طایفه بپرهیزد، یکى از آن پنج گروه کسانى هستند که قطع رحم کرده اند: ” بپرهیز از معاشرت با کسى که قطع رحم کرده که قرآن او را ملعون و دور از رحمت خدا شمرده است”
از گذشته های دور در خانواده های ایرانی در کنار قرآن کریم، دیوان حافظ نیز مورد توجه و عنایت خاصی بوده است. ایرانیان همان گونه که با قرآن استخاره کرده، برای شروع کارهای خود از این کتاب آسمانی طلب خیر می کنند، به دیوان حافظ نیز تفأل می زنند و از خواجه شیراز دعای خیر می خواهند. یکی از رسم های جالب و زیبای ایرانی ها در شب یلدا، تفأل زدن به دیوان حافظ و خواندن اشعار عرفانی اوست که برگرفته از آیات قرآن است. شایسته است در این شب طولانی، با تفأل زدن به حافظ و خواندن اشعار عرفانی او، از خرافات و تفأل زدن به شیوه های خرافی دیگر پرهیز کنیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: «از ما نیست کسی که فال بد زند یا برایش فال بد زده شود». قرائت اشعار پسندیده و نیکو، به ویژه اشعاری که در مدح اهل بیت علیهم السلام سروده شده، از جمله کارهای خوب و نیکویی است که می توان در این شب انجام داد.
پيامبر خدا( ص): انار ، مِهتر همه ميوه هاست و هر كس يك انار بخورد ، چهل پگاه ، شيطان خويش را به خشم مى آورد خداوند مهربان در طبیعت بخشنده خود، در هر فصل نعمت ها و میوه هایی در دسترس ما گذاشته که سلامت ما را تأمین و قدرت دفاعی بدن را در مقابل بیماری ها افزون می سازد. در زمستان که به علت تغییر هوا و عوامل دیگر مانند باد و باران، سرماخوردگی و بیماری هایی نظیر آن زیاد می شود، وجود انار می تواند نه تنها شفا بخش بوده، بلکه در حفظ سلامت و جلوگیری از این گونه بیماری ها موثر باشد. پيامبر خدا( ص): انار بخوريد ؛ زيرا هيچ دانهاى از آن در معده جاى نمىگيرد ، مگر اين كه چهل روز ، قلب را نورانى مىسازد و شيطان را برون مىراند گردو نیز از تنقلاتی است که در این شب مصرف می شود و فایده های بسیاری دارد. امام علی علیه السلام فرموده است: «خوردن گردو در زمستان و فصل سرما، کلیه ها را گرم و سردی را از بدن دفع می کند». رعایت این آداب و رسوم پسندیده و توجه به حکمت خوراکی هایی که در این شب مصرف می شود، می تواند راهگشای خوبی برای جوانان و نوجوانان باشد.
ایران کشوری گسترده با اقوام مختلف است که هر یک از آنها در پرتو رسم های ویژه منطقه خود، شب یلدا را به گونه ای خاص برگزار می کنند. از جمله رسم های ایرانی که در شب یلدا در میان اقوام مختلف برگزار می شود، رسم پسندیده هدیه دادن و هدیه گرفتن است. این سنت نیکو در اسلام بسیار مورد سفارش قرار گرفته و پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده است: «به یکدیگر هدیه بدهید تا دل هایتان به هم مهربان شود. به یکدیگر هدیه دهید؛ زیرا کینه ها را از بین می برد». پیامبر خدا صلی الله علیه و آله همواره به این امر نیکو اهتمام می ورزیدند و هر هدیه ای که به آن حضرت داده می شد با روی باز می پذیرفتند؛ زیرا آن را نوعی احترام به شخص هدیه دهنده می دانستند. هدیه دادن به کوچک ترها در این شب، سبب می شود تا کودکان ونوجوانان به بزرگ ترها با دیده احترام نگریسته و محبت آنها را در دل خود نگاه دارند.
همه شب های غم آبستن روز طرب است یوسف روز ز چاه شب یلدا آید اللّهم عجل لولیک الفرج
▫️آیتالله العظمی بهجت(ره): انسان در دنیا به ده درصد خواستههای خود میرسد. کمتر کسی پیدا میشود که زندگی بر وفق مراد او باشد. هر گونه عیش و نوش دنیا با هزار تلخی و نیش همراه است. اگر کسی دنیا را اینگونه پذیرفت و شناخت، در برابر ناگواریها و بدیهای همسر و همسایه و … کمتر ناراحت میشود؛ زیرا از دنیا بیش از اینکه خانهی بلاست، انتظار نخواهد داشت. در روایتی از امام صادق(ع) آمده است: ✨«مومن و بلا همچون کفهی ترازو هستند، هرچه بر ایمانش افزوده شود، بر بلا و مصیبتش افزوده میشود.» و نیز فرمود: ✨« اهل حق همیشه در سختی هستند، ولی مدت آن کوتاه، و سرانجام آن آسایش و راحتی همیشگی در جهان جاوید است.»
↩️(پای درس عارفان، محمد لک علی آبادی،ص ۵۱۳)
از وصایای پیامبر (صلی الله علیه و آله) به امام علی (علیه السلام):✨يَا عَلِيُّ أَرْبَعَةٌ أَسْرَعُ شَيْءٍ عُقُوبَةً رَجُلٌ أَحْسَنْتَ إِلَيْهِ فَكَافَأَكَ بِالْإِحْسَانِ إِسَاءَةً وَ رَجُلٌ لَا تَبْغِي عَلَيْهِ وَ هُوَ يَبْغِي عَلَيْكَ وَ رَجُلٌ عَاهَدْتَهُ عَلَى أَمْرٍ فَوَفَيْتَ لَهُ وَ غَدَرَ بِكَ وَ رَجُلٌ وَصَلَ قَرَابَتَهُ فَقَطَعُوهُ؛ ای علی چهار چیز است که کیفرشان از هر گناهی زودتر به انسان می رسد:
↩️????(من لا يحضره الفقيه، ج۴، ص۳۵۵)
خطاب امیرالمؤمنین(علیهالسلام) به یکی از دوستدارانش: من تو را دشمن دارم! شخصی آمد خدمت امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام)؛ یک لبخندی زد، عرض کرد: «یا امیرَالمؤمنین! انّی احِبُّک» من تو را دوست دارم. فرمود: وَلکنّی ابْغِضُک؛ اما من تو را دشمن دارم. (نفرمود دروغ میگویی، چون راست میگفت، دوست هم داشت.) گفت: چرا؟ فرمود: برای فلان کارت. فلانکس احتیاج داشت به تعلیم قرآن و بر تو واجب بود که آن را به او یاد بدهی، از او پول گرفتی. ▫️بنابراین هیچ منافاتی نیست که ما علی را دوست داشته باشیم اما عمل ما طوری باشد که علی ما را دشمن داشته باشد. امام صادق علیه السلام فرمود: کونوا لَنا زَیناً وَ لاتَکونوا عَلَینا شَیناً: شما شیعیان اسباب افتخار ما ائمه باشید، زیور ما باشید، مایه ننگ و عار و خجلت و شرمندگی ما نباشید؛ یعنی طوری باشید که در میان سایر مسلمانان نمونههایی از تقوا و پاکی و درستی باشید. ▪️فرمود: طوری باشید که وقتی مردم شما را میبینند بگویند، رَحِمَ اللَّهُ جَعْفَراً؛ خدا بیامرزد امام جعفر صادق علیه السلام را، چه شیعیان خوبی درست کرده. وَ لاتَکونوا عَلَینا شَینا؛ً مایه ننگ و عار ما نباشید. شما وقتی که اخلاقتان، بازارتان، روحیه و کردارتان برخلاف اسلام است، اسباب خجلت و شرمندگی و سرافکندگی ما خواهید بود.
↩️????مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج ۲۶، ص: ۲۹۳.
به ابتکار امام خمینی (ره)، هر سال در ماه ربیع الاول به مناسبت میلاد پیامبر اسلام (ص) در فاصله ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی هفته وحدت برگزار می شود. به اعتقاد اکثریت اهل سنت ۱۲ ربیع الاول و به نظر اکثریت اهل شیعه ۱۷ ربیع الاول روز میلاد پیامبر اسلام (ص) است.
این اختلاف سبب شد تا امام خمینی(ره) با نام گذاری این ایام به نام هفته وحدت هم به نظر دو مذهب بزرگ اسلام احترام گذاشته و هم بر لزوم وحدت بیش از پیش جهان اسلام صحه گذارد.
مسلمانان در تاریخ پر فراز و نشیب اسلام، بارها شاهد تلاش دشمنان قسم خورده برای برهم زدن وحدت اسلامی مسلمانان بوده اند.
دشمنان بارها با حربه های گوناگون سعی در از بین بردن اسلام و اندیشه های ناب محمدی (ص) از پهنه جهان هستی داشته اند. می توان دلیل ناکامی آنها را وحدت و بصیرت مسلمانان نامید. از این رو هرگاه دشمنان توانسته اند در این وحدت خللی وارد کرده و یا با فتنه انگیزی طیفی از مسلمین را از بصیرت بر امور و فهم حقیقت بازدارند زندگی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مسلمانان دستخوش ناملایمات بسیاری شده است.
بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران همواره به منظور تحقق وحدت اسلامی در جامعه تلاش نموده است. یکی از آثار و برکات وحدت اسلامی پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که مردم با صرف فعل خواستن و دست در دست یکدیگر توانستند دست طاغوتیان و کشورهای سلطه گر را از کشور عزیزمان کوتاه کنند. هم اکنون نیز نتیجه این وحدت و همدلی را در الگو قرار گرفتن انقلاب ما و حرکت مردم کشورهای مختلف و وحدت آنها با هر نوع دین و مذهب در برابر سطله و ستم مستکبران هستیم.
در کل با هر نوع جهان بینی که به اهمیت وحدت بین اقشار مختلف جامعه نگاه کنیم، نتیجه می گیریم تا وحدت و یکپارچگی بین آحاد مختلف مردم وجود دارد، دشمنان با هیچ حربه و نیرنگی نمی توانند به خواسته های شوم خود برسند و هرگاه تخم نفاق و جدایی از درون جامعه گذاشته شود، بین مردم اختلاف نظرها به تغییر دیدها بدل شده و اینجاست که راه برای نفوذ دشمنان باز می شود.
امید است با گرامی داشتن بیش از پیش این هفته فرخنده و اعیاد مبارک میلاد رسول اکرم (ص) و میلاد امام جعفر صادق (ع) و با تلاش بیشتر در تبیین نقش وحدت، کشور ایران همیشه سرآمد تحرکات علمی و فرهنگی در تمام جهان باشد.
پزشکی در حالی که برای استفاده از تلفن عمومی دنبال دو ریالی میگشت از دستفروشی که ظرفی از دو ریالی جلویش بود دو ریالی گرفت وقتی خواست به او پول بدهد دستفروش امتناع کرد و از او نگرفت پزشک گفت: پس انگیزه ات از این کار چیست؟
دستفروش گفت: من برنامه ای بین خودم و خدا دارم که هر روز صبح مبلغی میدهم و برای عابرین دو ریالی می گیرم تا ذخیره آخرتم باشد.
پزشک از این خصلت خوشش آمد و خواست برای تشویق پول خوبی به او بدهد اما او قبول نکرد. دستفروش پرسید:شما چکاره هستید؟گفت: پزشک هستم گفت: تو هم اگر می خواهی کاری انجام بدهی هفته ای یک روز به خاطر خدا مردم را رایگان ویزیت کن.
پزشک تابلویی نصب کرد که شبهای جمعه ویزیت بیماران رایگان است.
خاطرات حجت السلام قرائتی
جلد2
صفحه 60
بر خلاف تصور بعضی که نماز را تکرار می دانند, نماز نردبان ترقی است که هر چه بیشتر با حضور قلب خوانده شود بالاتر می رود. گرچه ظاهر رکوع و سجودها تکرار می شود ولی در حقیقت همانند کلنگی است که برای حفر چاه می زنند .کلنگ زدن در ظاهر تکرار می شود اما در واقع هر کلنگی که می زنید یک قدم به اب نزدیکتر می شوید.
هر گامی که در نردبان برمی داریم یک قدم به اسمان نزدیک می شویم.
هرچه بیشتر قران بخوانید به نکات بیشتری می رسید.
هر چه بیشتر گل را ببویید بیشتر لذت می برید.
در سفر حج هر چه بیشتر سفر کنید به اسرار تازه ای بر می خورید .
ظاهر نماز تکراری است اما در واقع عمق بخشیدن و پرواز است.
یکصد و چهارده نکته در مورد نماز
محسن قرائتی
صفحه 51-50
منم زیبا
که زیبا بنده ام را دوست میدارم
تو بگشا گوش دل پروردگارت با تو میگوید
ترا در بیکران دنیای تنهایان
رهایت من نخواهم کرد
رهاکن غیر من را اشتی کن با خدای خود
تو غیر از من چه میجویی؟
تو با هر کس به غیر من چه میگویی؟
بدان اغوش من باز است
قسم بر عاشقان پاک با ایمان
قسم بر اسبهای خسته در میدان
تو را در بهترین اوقات اوردم
قسم بر عصر روشن تکیه کن بر من
قسم بر روز هنگامی که عالم را بگیرد نور
قسم بر اختران روشن اما دور
رهایت من نخواهم کرد
برای درک اغوشم شروع کن، یک قدم با تو
تمام گامهای مانده اش با من
تو بگشا گوش دل پروردگارت با تو میگوید
ترا در بیکران دنیای تنهایان
رهایت من نخواهم کرد
سهراب سپهری